fredericia friskole tieren logo

STYRKEKOMPASSET

I to lektioner om ugen har vi fokus på dig og dine individuelle styrker. Vores udgangspunkt er ”Styrkekompasset”.

Gennem undervisning og aktiviteter kortlægger vi dine forskellige styrker. Du udforsker dine personlige kompetencer og i samarbejde med dine klassekammerater og med din underviser, bliver du meget klogere på dig selv.

I undervisningen får du også tid til at fordybe dig og reflektere over dine fremtidsplaner. Du vil blive guidet i de overvejelser, du har i forbindelse med valg af ungdomsuddannelse. At træffe det rigtige valg er en forudsætning for, at du blive parat til at håndtere de udfordringer, som du møder på din vej ud i voksenlivet.

Målet for undervisningen er:

• at kortlægge og udforske dine forskellige styrker
  • at blive klogere på, hvordan du kan anvende dine styrker i faglig- og social sammenhæng
  • at du bliver klogere på dig selv
  • at du opnår en mestringsfølelse af egne kompetencer
  • at du -i samarbejde med dine klassekammerater og din underviser – blive klædt på til at kunne træffe valg af fremtidig ungdomsuddannelse

PÅ VEJ MOD EN STÆRKERE FREMTID

Virksomhedsbesøg, brobygning og OSO Du vil opleve en døråbner fra skoleverdenen og ud i det omgivende samfund – en sammenhæng mellem uddannelse, ønsket erhverv, kendskab til egne evner og mulige job. I forbindelse med VIRKSOMHEDSBESØG bliver du klædt på til at træffe dine egne valg. Dette foregår blandt andet via individuel coaching. Sammen finder vi en åbning for dig og dine ønsker. Igennem BROBYGNING udvikler vi dine faglige og personlige kompetencer i tæt samarbejde med ungdomsuddannelserne i Fredericia.

Og gennem arbejdet med OSO-opgaven oplever du, at det hele bliver forbundet med hinanden og går op i en højere helhed. Med udgangspunkt i din uddannelsesplan skal du arbejde med den Obligatorisk Selvvalgte Opgave, hvor du får mulighed for at bruge dine erfaringer fra virksomhedsbesøg og brobygning. Du vil igennem hele forløbet opleve at blive givet en motiverende døråbner med en masse gode muligheder for et fremtidig godt og spænde arbejdsliv, der lige netop passer til dig.