Om Os > Politikker > Kostpolitik

Formål med kostpolitikken er:

• at fremme elevernes mulighed for at træffe sunde valg
  • at fremme børnenes trivsel, herunder deres sundhed og udviklingsmuligheder
  • at medvirke til at eleverne på længere sigt får sunde spisevaner

Hvem handler kostpolitikken om?

• Det er forældrenes ansvar, at deres børn har spist morgenmad, inden de møder i skole
  • Det er forældrenes ansvar, at deres børn medbringer gode og ernæringsrigtige madpakker i skole/SFO
  • Skolen/SFO medvirker til at have fokus på sundhed ved at inddrage sundhedsemner/uger i klassen

Særlige begivenheder:

I forbindelse med fødselsdage, jul, afslutninger eller andre mærkedage, kan skolen eller SFO dispensere fra dette. Ved elevers fødselsdage skal det aftales med de enkelte klasselærere, hvad og hvornår der medbringes ”hygge-guf”.

Klassens time

Ønsker man, som klasse, at have en “hyggeordning” f.eks. en gang om ugen, ønsker vi, at det sunde alternativ tænkes ind. Vi anbefaler bl.a. boller, frugt og grønsager f.eks. frugtspyd, æble bider, rosiner og mandler osv.

Ved ekskursioner

“Reglerne” for madpakkens indhold på ekskursioner, er som ovenfor beskrevet. Ved ture ud af huset vil vi bevidst opfordre til, at børnene har en god sund madpakke med og vand at drikke.

Gode links med råd om sund ernæring og sund kost:

www.altomkosk.dk

www.spismest.dk