Om Os > Skolens Historie

Fredericia Friskole gennem 38 år

Skolens start
Fredericia Friskole startede i 1981 i Den Reformerte Kirkes bygning i Dronningensgade 87. De Reformerte havde indtil 1980 selv haft skole i de bygninger, som nu stod tomme – klar til at huse en ny Friskole. Da Fredericia Friskole startede i 1981, var det samlede antal af elever overraskende oppe på 23 fordelt på fem klasser – 0. klasse, 1.-2. klasse og 3.-4. klasse.

Else Nielsen, der var med til at starte friskolen, som lærer, fortæller, at der i 1981 kun var 3 lokaler til at undervise i. ”Og jeg husker især lærerværelset, der faktisk kun bestod af et par sofaer og et kaffebord”, fortæller hun til Friskoleavisen. ”Selve de møbler, som eleverne brugte i klasserne, var stole og borde fra andre skoler, som ikke selv havde brug for dem længere. Pengene var små, men det alligevel var en god tid!”

Protest mod Folkeskolen.
Hvorfor i det hele taget starte en friskole i Fredericia, når der nu var så mange folkeskoler at vælge imellem og også et par andre privatskoler? Dertil svarer Else: ”Jeg valgte at starte Friskolen, bl.a. fordi de offentlige skoler var stoppet med at sende klasser på lejrtur, men også fordi, man som lærer i folkeskolen ikke måtte så meget i timerne, som der var tradition for på andre friskoler,” fortsætter Else. ”Jeg kastede mig derfor ud i at starte en ny skole med fælles lejrture. Og så skulle Fredericia Friskole være et sted, hvor lærerne havde frihed til selv kunne bestemme, hvordan der skulle undervises.”

Jyllandsgade 72
Friskolen kom hurtig i vækst og efter et par år blev pladsen for trang i Den Reformerte Kirkes bygninger. Skolens bestyrelse og lærere begyndte derfor at kikke efter nye bygninger. Efter et par år lykkedes det for forældrene at købe Soldaterhjemmet i Jyllandsgade 72 og i 1995 købte skolen desuden huset i Jyllandsgade 70, som blev lavet om til klasseværelser.

I 1992 startede Friskolen en SFO med 5 børn. Før havde skolen brugt kommunens Fritidshjem, men da det blev lukket, var det tid selv at starte en SFO.

Skolens profil
Op gennem tiden har Fredericia Friskoles profil udviklet sig med musisk og kreative aktiviteter, men også med høj faglighed. Samtidig holdt lærere fast ved at tage alle elever fra 0. til 9. klasse med på lejrskole. Det var vigtigt, at hele skolen kunne rejse på en gang og det lykkedes for det meste. Man var så heldige at besøge både Grønland, Livø, Ungarn, Bornholm og flere andre spændende steder. Det blev en tradition, at man det ene år blev i Danmark, medens man det andet år rejste til udlandet. Pengene til lejrskolen blev ofte tjent i fællesskab f.eks. ved at spidse blyanter til Jensens Bøfhus eller også gik forældre og børn med reklamer. På den måde fik børnene råd til mange forskellige rejseoplevelser.

En anden af friskolens helt store aktiviteter er den årlige musical/teaterforestilling. En oplevelse, der styrkede sammenholdet på forunderlig og livsbekræftende vis.

Det har gennem alle årene været et stort ønske, at Fredericia Friskole skulle være den lille friskole i byen med fokus på fællesskab, faglighed og det musisk/kreative. At man hvert år også tager på lejrskole og møder mennesker fra andre egne af Danmark eller måske fra udlandet, er kun en stor gevinst, som er med til at sikre elevgrundlaget. Fredericia Friskole er skolen med de mange ansigter og de mange kvaliteter!