fredericia friskole tieren logo

KURS MOD NYE HORISONTER

Det er ganske vist, at HC Andersen udtalte: ”At rejse er at leve” og det med at leve, holder vi rigtig meget af her i 10´eren og derfor skal vi naturligvis også ud at rejse sammen. Vores rejse vil typisk have en varighed af 8 til 10 dage og foregå i samarbejde med skoler rundt omkring i verden.

I det kommende skoleår har vi besluttet os for at rejse til Tianjin, som er et byområde lidt uden for Kinas hovedstad Beijing. Her skal vi arbejde sammen med Admiral Farragut Academy – en privatskole, der ligesom Fredericia Friskole ligger inde i byen.

Formålet er at inspirere dig til at fokusere på verdensborgerbegrebet – hvordan lever jeg her i Danmark og hvordan er livsvilkårene i fremmede dele af verden. Hvordan er det at gå i skole her, og hvordan er det der? Man lærer at forholde sig til sin omverden ved at dele oplevelserne med kammerater og lærere undervejs på rejsen.

Under opholdet i Tianjin vil der naturligvis være masser af muligheder for også at opleve Beijings seværdigheder – Den forbudte By, Den himmelske Fredsplads, Det olympiske Stadium osv., osv. En gåtur på Den kinesiske Mur, der ligger mindre end to times kørsel fra Beijing, vil der helt sikker også blive mulighed for.

Under opholdet i Kina er det tanken, at du skal bo hos en privat familie og leve sammen med dem. Det er super lærerigt og du bliver så meget klogere på, hvordan det er at leve på kinesisk sammenlignet med den måde, du selv lever på sammen med din familie her i Danmark. Ud over opholdet i den kinesiske familie, kan der blive arrangeret overnatninger på et Hostel i nærheden af skolen.

I løbet af skoleåret vil du opleve at være vært for en ung kineser, når elever og lærere fra AFA gæster Fredericia Friskole. Her skal de bo hos dig, gå i skole med dig og sammen skal vi på udflugter til mange dele af vores skønne land – København, Århus, Odense, Vadehavet eller andre oplagte og spændende steder – det planlægger vi sammen i Friskolens helt særlige fag: Kulturmaskinen.

Vi glæder os til at udforske verden sammen med DIG!

KULTURMASKINEN

Når du rejser ud i verden, er det vigtigt, at du kender til de forhold, som du møder. Det kræver, at du forbereder dig godt, før du tager på opdagelse i det fremmede. Og det er blandt andet det, du lærer i ”Kulturmaskinen”!

I ”Kulturmaskinen” vil du – sammen med dine kammerater og din lærer – arbejde ud fra de 5 søjler, som du kan se nedenfor.

Udgangspunktet for dine oplevelser i faget ”Kulturmaskinen” vil tage afsæt i din forståelse af dansk ungdomskultur, så du med en solid viden bliver i stand til at spejle dig i den kinesiske kultur og dermed meget bedre forstå det, du kommer til at opleve i mødet med det fremmede.

• Kinesisk kultur
    • Kunst, litteratur og ungdomskultur sammenlignet med danske forhold.
  • Kinesisk historie
    • Riget i midten, kejserdømme, revolution, kulturrevolution. Vi vil altid sammenligne med det, der skete i Danmark/Europa i samme perioder.
  • Kinesiske samfundsforhold
    • Politik, økonomi, Kinas placering i verden. Hvor står Danmark indenfor samme overskrifter?
  • Kinesisk sprog
    • Du vil opleve at blive undervist af en kinesisk gæsteunderviser, som vil lære dig forskellige vendinger på kinesisk og sammen med dig udarbejde din egen parlør.
  • Rejse-/udvekslingsforberedelse
    • Du vil lære om alt det praktiske i forbindelse med en længere rejse – at bestille visum, vaccinationer og rejsepapirer. Du vil arbejde grundigt med dine personlige præsentationer, så du bliver skarp til at fortælle om din familie og om danske forhold i almindelighed.